Mærkesager
Børnene er vores fremtid
Alle børn har ret til en tryg barndom med nærvær, leg, læring og fællesskab. Som lærer og skoleleder i mere end 30 år ved jeg, hvor stor en forskel det gør, når der er voksne nok – og når børn bliver mødt tidligt, hvis de har brug for støtte.
Det er et vigtigt fremskridt, at Frederiksberg nu har indført et loft på 24 elever i klasserne. Men udfordringerne stopper ikke der. Der mangler stadig lærere nok til at give hvert barn den opmærksomhed, de fortjener.
Og i daginstitutionerne er der stadig for få uddannede pædagoger, hvilket gør det svært at skabe den tryghed og kvalitet, børnene har brug for.
Samtidig oplever mange forældre, at det er vanskeligt at få rådgivning og støtte, når et barn mistrives. Hjælpen kommer ofte for sent – og det koster både børnene og familierne dyrt.
Vi kan og skal gøre det bedre. For når vi investerer i børnene, investerer vi i hele Frederiksbergs fremtid.
Det vil jeg arbejde for på Frederiksberg:
Flere uddannede pædagoger i daginstitutionerne
Mere tid til den enkelte elev - max 24 i klassen er et godt skridt, men vi skal også have flere lærere tæt på børnene.
Tidlig hjælp når børn mistrives – styrk PPR, socialrådgivere og forældrerådgivning, så familier ikke står alene.
Stærke fællesskaber og fritidstilbud – flere klubber, musik, sport og mødesteder, så alle børn har et sted at høre til.
Plads til forskellighed – ordentlig støtte til børn med særlige behov og til tosprogede børn, så alle bliver en del af fællesskabet.
Bevar og styrk 10. klasse – en vigtig bro til ungdomsuddannelse, der giver unge mod og muligheder.
Tidlig indsats mod skolevægring – fleksible løsninger og hurtig støtte fra lærere, PPR og forældre, så børn kan vende trygt tilbage til fællesskabet.
Nej til fysisk magt i skolen – konflikter skal mødes med tillid, relationer og faglighed, ikke tvang og indgreb.
Fortsat renovering af skoler og daginstitutioner.