Tillid frem for tvang i skolen

Magt skaber ikke ro – det gør tillid, nærvær og flere voksne. Radikale Venstre vil have en menneskelig skolepolitik på Frederiksberg.

Undervisningsminister Mattias Tesfaye vil give lærere lettere adgang til at bruge fysisk magt over for elever. Han siger, det handler om at skabe ro i klassen.

Men ro skabes ikke gennem frygt – den skabes gennem tryghed, tillid og flere voksne omkring børnene.

På Frederiksberg gør vi allerede meget for at hjælpe elever, der har det svært. Skolerne arbejder med handleplaner, tværfaglige teams og et tæt samarbejde mellem lærere, pædagoger og forældre. Man prøver at løse problemerne tidligt – inden de udvikler sig til konflikter. Det er den vej, vi skal gå.

Når man åbner døren for mere magtanvendelse, risikerer man, at børn med særlige behov bliver dem, der rammes først. De reagerer, når presset bliver for stort – og netop de børn har brug for tålmodighed, nærvær og støtte. Ikke fysiske indgreb.

I Radikale Venstre har vi et andet menneskesyn:

At børn gør det godt, hvis de kan.

At lærere skal have opbakning – ikke magtbeføjelser.

Og at skolen skal bygges på relationer, respekt og samarbejde – ikke på tvang og straf.

Derfor skal vi give lærerne og pædagogerne i skolen bedre rammer:

  • Mere tid og flere kolleger.

  • Bedre adgang til PPR og støttefunktioner.

  • Og et stærkere samarbejde med forældrene.

Frederiksberg skal gå forrest med en skole, hvor vi løser problemer gennem forståelse – ikke konfrontation.

For en god skole bygger på tillid, ikke magtanvendelse.

Næste
Næste

Musikken skal have bedre vilkår på Frederiksberg